Apa itu Buli Siber? Bagaimana cara mencegah dan melaporkannya?

Buli boleh berlaku di mana sahaja - di sekolah, taman permainan, semasa transit ke dan dari sekolah, dll. Walaupun banyak sekolah mempunyai dasar anti-buli, teknologi telah membawanya ke tahap yang baru. Buli siber adalah kaedah di mana pengganggu dan pembuli menggunakan teknologi moden. Kesan terburuk dari buli siber ialah orang yang dibuli tidak merasa selamat di mana sahaja - bahkan di rumah mereka.

Internet memberikan anonimiti yang menggembirakan pengguna siber. Mari kita periksa apa itu buli siber, bagaimana ia mempengaruhi orang, bagaimana untuk mencegahnya, dan di mana melaporkan buli siber.

buli siber

Apa itu Buli Siber

Buli kebanyakannya dikaitkan dengan anak-anak sekolah. Kata buli merangkumi satu atau lebih perkara di bawah:

  1. Melukai mangsa yang dibuli dengan menggunakan kekuatan fizikal - mendorong mangsa ke sekeliling, dll.
  2. Menimbulkan rasa takut di dalam kanak-kanak menggunakan ancaman lisan
  3. Menggoda, memanggil nama dan komen berdasarkan seks / jantina yang tidak sesuai
  4. Buli sosial seperti memboikot orang tertentu, meminta orang lain untuk tidak bercakap dengannya
  5. Mengolok-olokkan anak di hadapan orang lain sehingga pembuli itu merasa gementar dan memutuskan untuk bersosial

Senarai di atas tidak merangkumi semua kemungkinan bentuk buli. Perkara di atas juga tidak menjadi jenayah melainkan jika ada kerosakan fizikal yang teruk atau undang-undang dilanggar. Oleh itu, pihak berkuasa penguatkuasaan menyerahkan kepada ibu bapa dan sekolah untuk memeriksa buli.

Begitu juga dengan buli siber. Satu-satunya cara yang berbeza dari yang di atas adalah melibatkan Internet, komputer, dan telefon pintar.

Baca : Petua Keselamatan Dalam Talian untuk Kanak-kanak, Pelajar dan Remaja.

Beberapa contoh buli siber

  1. Ancaman menggunakan SMS, WhatsApp atau perkhidmatan utusan lain
  2. Menggunakan media sosial untuk membuat imej negatif dari orang yang dibuli
  3. Memberi tekanan pada gangguan, menggunakan gambar / teks yang dihantar melalui e-mel
  4. Mengolok-olokkan orang tertentu di media sosial dan di forum
  5. Membuat dan menggunakan profil palsu untuk memalukan orang yang dibuli

Buli menjadikan pembuli itu yakin. Ini memberi dia keyakinan dan membuat dia merasa kuat, dan terkawal. Dalam beberapa kes, ini mungkin hanya kes balas dendam terhadap orang lain dan percaya bahawa mereka selamat dan tidak akan terperangkap. Itulah sebabnya orang seperti itu melakukan buli.

Secara amnya, pembuli disasarkan berulang kali sehingga dia mula takut pada semua perkara di sekitarnya. Sekali lagi, pihak berkuasa penegakan undang-undang tidak akan melakukan banyak perkara dalam kes buli siber kerana ini bukan jenayah selagi tidak ada kekerasan fizikal yang teruk atau usaha untuk tidak menghormati anak itu. Paling banyak, sekolah dan ibu bapa akan membawa kaunselor untuk menolong kedua-dua orang yang membuli dan yang dibuli.

Kesan Buli Siber

Walaupun kesan buli darat boleh mengakibatkan seseorang atau sekolah terhindar, namun kesan dari buli siber jauh. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, orang yang dibuli mungkin tidak merasa selamat di mana sahaja. Orang itu akan merasa takut walaupun di rumahnya, walaupun ibu bapa mungkin berada di rumah. Gejala buli siber yang dapat dilihat ialah:

  1. Anak kelihatan termenung sepanjang masa
  2. Kurang bersosial
  3. Takut telefon
  4. Kejatuhan gred
  5. Kehilangan minat terhadap perkara-perkara yang dia minat sekali
  6. Kurang tidur
  7. Ketakutan kelihatan di wajah mangsa
  8. Kehilangan harga diri.

Kesan penindasan siber boleh menjadi lebih serius: kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan, kemurungan kronik (kekurangan minat terhadap apa-apa dan anak terus ke biliknya sepanjang masa), panik dan ketakutan, dll. Sekiranya ibu bapa menyedari adanya gejala seperti itu, mereka mesti mengambil anak itu segera kepada kaunselor.

Cara mencegah buli siber

Jalan termudah yang dapat ditempuh adalah menjauhkan diri dari pembuli dan mengabaikan orang tersebut. Tetapi kerana buli siber berlaku melalui media Internet dan mangsa adalah kanak-kanak atau orang dewasa muda, jalan yang sukar untuk diikuti. Ibu bapa dan sekolah perlu melangkah untuk mencegah buli siber. Sekolah dan kolej harus mempunyai dasar anti buli yang aktif. Sekiranya kes seperti itu dijumpai, sekolah harus meminta kaunseling melalui ahli terapi. Anda harus sedar bahawa mangsa dan pembuli memerlukan kaunseling.

Menjelang pencegahan buli siber, kerajaan persekutuan AS mengesyorkan mengawasi apa yang anak anda lakukan. Ia mengatakan bahawa anda mesti:

  1. Hadkan akses ke Internet dengan menyekat laman web tertentu
  2. Benarkan melayari dan penggunaan mudah alih berdasarkan masa
  3. Periksa aktiviti anak-anak menggunakan perisian apa pun
  4. Simpan kata laluan akaun anak dengan anda dan gunakan sekali-sekala untuk memeriksa apa yang dilakukan semua anak dalam talian
  5. Sekat orang yang mungkin mengganggu anak-anak anda

Terdapat banyak program untuk tujuan ini. Terdapat Program Keselamatan Keluarga Microsoft sendiri. Anda boleh menggunakan salah satu daripada banyak kawalan ibu bapa percuma yang dikembangkan untuk versi Windows terkini. Juga, ada penyedia DNS yang memberikan kawalan yang baik terhadap penyemakan imbas anak anda. Anda mungkin ingin melihat ciri-ciri yang disediakan oleh OpenDNS.

Saya ingin menambah bahawa anda juga harus mendidik anak-anak anda mengenai pengganggu, bagaimana penderitaan menderita jika mereka mula takut kepada pengganggu, dan untuk memberitahu anda sebaik sahaja sesuatu berlaku dalam talian atau luar talian.

Ikuti kuiz - Hentikan Buli Dalam Talian!

Cara melaporkan Buli Siber

Pihak berkuasa penguatkuasaan undang-undang akan mengambil langkah berikut:

  1. Kerosakan fizikal yang teruk pada orang yang dibuli
  2. Penggunaan mesej eksplisit seksual, atau pencerobohan privasi anak (tandas, dll.)

Anda mungkin juga melaporkan bentuk buli siber yang lain, tetapi tidak banyak yang akan mereka lakukan. Mereka mungkin memberi amaran kepada orang yang membuli, jika mungkin.

Berikut adalah tempat untuk melaporkan buli siber dalam kes lain:

  1. ISP dan penyedia perkhidmatan mudah alih - Maklumkan ISP dan penyedia perkhidmatan mudah alih anda mengenai buli siber supaya mereka dapat menyekat atau memberi amaran kepada pembuli
  2. Laman media sosial - jika pengganggu menggunakan media sosial seperti Facebook, anda harus melaporkannya kepada Facebook Invigilators; biasanya, setiap catatan di Facebook dilengkapi dengan menu lungsur yang membolehkan anda melaporkan secara langsung
  3. Forum dan laman web lain - Anda perlu menghubungi webmaster dan pentadbir forum untuk menghentikan pengganggu
  4. Pihak berkuasa sekolah - Seperti yang dinyatakan sebelumnya, harus ada kebijakan di sekolah / kolej untuk pencegahan buli siber; sekolah boleh menggunakan polisi tersebut untuk memberi amaran atau nasihat kepada pembuli

Berikut adalah beberapa organisasi di mana anda boleh mendapatkan bantuan:

stompoutbullying.org | iheartmob.org | crisistextline.org | onlinesosnetwork.org | cybersmile.org | cybercivilrights.org.

Anda juga mungkin ingin menghubungi ibu bapa pembuli dan memberitahu mereka mengenai tingkah laku anak-anak mereka (pembuli).

Sila berunding dengan pihak berkuasa penguatkuasaan undang-undang tempatan jika anda melihat perkara-perkara di luar kendali.

buli siber