Windows tidak dapat mengemas kini konfigurasi boot komputer

Sekiranya semasa menaik taraf Windows 10/8/7 ke versi yang lebih baru, anda menerima Windows tidak dapat mengemas kini konfigurasi boot komputer, Kesalahan pemasangan tidak dapat dilanjutkan , maka siaran ini mungkin dapat membantu anda.

Windows tidak dapat mengemas kini konfigurasi boot komputer

Windows tidak dapat mengemas kini konfigurasi boot komputer, Pemasangan tidak dapat dilanjutkan

Satu pemerhatian adalah bahawa masalah ini lebih khusus untuk komputer yang menggunakan chipset Intel 82801ER menurut Microsoft. Walaupun kita mesti mengatakan bahawa ia boleh berlaku dengan komputer mana pun jika fail konfigurasi Boot rosak. Sekiranya anda menerima mesej ralat ini semasa menaik taraf komputer Windows anda, berikut adalah beberapa perkara yang boleh anda cuba.

Lumpuhkan UEFI dalam Pilihan Boot

UEFI adalah singkatan untuk Unified Extensible Firmware Interface. Ini pada dasarnya adalah pengganti BIOS yang digunakan untuk mengatur perkakasan dan memuat dan memulakan sistem operasi pada PC Windows 10/8 hari ini.

Periksa sama ada PC anda menggunakan UEFI atau BIOS. Sekiranya menggunakan UEFI, akses tetapan Firmware UEFI dan lumpuhkannya di BIOS dan lihat. Anda akan melihat tetapan di bawah menu Boot Order ', Nonaktifkan sumber UEFI atau EFI atau sesuatu seperti itu.

Sekiranya anda mahu, anda boleh menggunakan EasyUEFI, yang merupakan perisian percuma yang membantu menguruskan pilihan boot EFI / UEFI di Windows.

Sekiranya komputer anda menggunakan BIOS, kemas kini BIOS anda dan lihat apakah ia membantu anda.

Membaiki MBR

Sekiranya perkara di atas tidak membantu, anda mungkin perlu membina semula fail Konfigurasi Boot. Untuk membina semula atau membaiki Master Boot Record, anda perlu menggunakan alat Bootrec.exe.

Buka halaman Tetapan , klik Kemas kini dan Keselamatan dan kemudian di antara pautan di sebelah kiri, pilih tab Pemulihan . Klik Restart sekarang di bawah Advanced Setup dan tunggu komputer anda boot dalam mod Advanced Startup Options.

Di menu pilihan Permulaan Lanjutan, pilih pilihan untuk Command P rompt dan jalankan arahan berikut:

membaiki rekod boot induk

 bootrec / RebuildBcd
 bootrec / fixMbr 
 bootrec / fixboot 

Keluar dan sekarang but semula sistem dan cuba tingkatkan sistem operasi sekali lagi.

Terdapat cadangan lain yang disebutkan di Internet, yang berjaya bagi beberapa orang, walaupun saya tidak dapat memastikannya. Cadangannya adalah untuk menyambungkan Hard Drive ke komputer lain, menjalankan perintah Bersih menggunakan diskpart , kemudian pergi ke Disk Management klik kanan pada disk dan pilih Initialize disk . Seterusnya, pilih GPT. Setelah melakukan ini, cuba masukkan Hard Drive kembali ke komputer asal dan pasang tetingkap dan lihat apakah ia membantu anda.

Harap sesuatu dapat membantu!

Pembacaan berkaitan : Persediaan Windows tidak dapat mengkonfigurasi Windows untuk berjalan pada perkakasan komputer ini.

Windows tidak dapat mengemas kini konfigurasi boot komputer