Cara mengkonfigurasi Windows Firewall di Windows 10

Firewall adalah perisian atau perkakasan yang memeriksa maklumat yang datang dari Internet atau rangkaian, dan kemudian memblokirnya atau membenarkannya masuk ke komputer anda, bergantung pada tetapan firewall anda. Firewall dapat membantu mencegah peretas atau perisian jahat daripada mengakses komputer Windows 10/8/7 anda melalui rangkaian atau Internet. Firewall juga dapat menghentikan komputer anda daripada menghantar perisian berniat jahat ke komputer lain.

Konfigurasikan Windows Firewall

Anda boleh menyesuaikan kebanyakan tetapan Firewall Windows anda melalui panel kiri applet Firewall di Panel Kawalan.

Konfigurasikan Windows Firewall

1. Hidupkan Windows Firewall

Tetapan ini dipilih secara lalai. Apabila Windows Firewall dihidupkan, kebanyakan program disekat daripada berkomunikasi melalui firewall. Mengklik Aktifkan atau Matikan Firewall akan membolehkan anda mengaktifkan atau mematikan Windows Firewall di komputer anda.

2. Sekat semua sambungan firewall yang masuk, termasuk yang terdapat dalam senarai program yang dibenarkan

Tetapan ini menyekat semua percubaan yang tidak diminta untuk menyambung ke komputer anda. Gunakan tetapan ini ketika Anda memerlukan perlindungan maksimum untuk komputer Anda, seperti ketika Anda menyambung ke jaringan umum di hotel atau lapangan terbang, atau ketika worm komputer menyebar di Internet. Dengan tetapan ini, anda tidak akan diberitahu ketika Windows Firewall menyekat program, dan program dalam senarai program yang diizinkan akan diabaikan. Apabila anda menyekat semua sambungan masuk, anda masih dapat melihat kebanyakan halaman web, mengirim dan menerima e-mel, dan menghantar dan menerima mesej segera.

3. Matikan Windows Firewall

Elakkan menggunakan tetapan ini melainkan anda mempunyai firewall lain yang berjalan di komputer. Mematikan Windows Firewall mungkin menjadikan komputer anda lebih rentan terhadap kerosakan dari penggodam dan perisian berniat jahat. Mengklik Aktifkan atau Matikan Firewall akan membolehkan anda mengaktifkan atau mematikan Windows Firewall di komputer anda.

4. Sekat atau Benarkan Program melalui Windows Firewall

Secara lalai, kebanyakan program disekat oleh Windows Firewall untuk membantu menjadikan komputer anda lebih selamat. Untuk berfungsi dengan baik, beberapa program mungkin memerlukan anda membenarkan mereka berkomunikasi melalui firewall. Inilah cara untuk melakukannya:

Klik Benarkan aplikasi atau ciri melalui Windows Firewall . Sekiranya anda diminta mendapatkan kata laluan atau pengesahan pentadbir, ketik kata laluan atau berikan pengesahan.

blok-membenarkan-program-firewall

Pilih kotak centang di sebelah program yang ingin anda izinkan, pilih jenis lokasi rangkaian yang ingin anda izinkan komunikasi, dan kemudian klik OK.

Sekiranya anda ingin membenarkan program berkomunikasi melalui firewall, anda boleh menambahkannya ke senarai program yang dibenarkan. Contohnya, anda mungkin tidak dapat mengirim foto dalam mesej segera sehingga anda menambahkan program pesanan segera ke senarai program yang dibenarkan. Untuk menambah atau membuang program ke dalam senarai, klik pada Benarkan aplikasi atau ciri melalui pautan Firewall Windows untuk membuka panel berikut, di mana anda akan dapat memperoleh lebih banyak perincian mengenai program yang dibenarkan dan membolehkan aplikasi lain berkomunikasi melalui firewall.

Baca: Windows Firewall telah menyekat beberapa ciri aplikasi ini.

5. Cara membuka port di Windows Firewall

Anda juga boleh menyekat atau membuka Port di Windows Firewall. Sekiranya Windows Firewall menyekat program dan anda ingin membiarkan program itu berkomunikasi melalui firewall, biasanya anda boleh melakukannya dengan memilih program dalam senarai program yang dibenarkan (juga disebut senarai pengecualian) di Windows Firewall. Untuk mengetahui cara melakukannya, lihat Izinkan program berkomunikasi melalui Windows Firewall.

Namun, jika program tidak disenaraikan, anda mungkin perlu membuka port. Contohnya, untuk bermain permainan berbilang pemain dengan rakan dalam talian, anda mungkin perlu membuka port untuk permainan tersebut sehingga firewall membolehkan maklumat permainan sampai ke komputer anda. Port tetap terbuka sepanjang masa, jadi pastikan untuk menutup port yang tidak anda perlukan lagi.

Klik untuk membuka Windows Firewall. Di panel kiri, klik Tetapan lanjutan .

windows 7 firewall canggih

Di kotak dialog Windows Firewall with Advanced Security, di panel kiri, klik Peraturan Masuk , dan kemudian, di panel kanan, klik Peraturan Baru .

peraturan firewall windows

Seterusnya, ikuti arahan pada skrin anda untuk membuat kesimpulan yang logik.

Urus Windows Firewall

Windows 10 membolehkan anda mengakses tetapan lanjutan, termasuk konfigurasi penyaringan untuk sambungan keluar, melalui Panel Kawalannya. Windows memberi anda tiga pilihan-

  • Rangkaian awam,
  • Rangkaian rumah
  • Rangkaian kerja.

Secara lalai firewall Windows 10/8/7 menghalang sambungan ke program yang tidak terdapat dalam senarai program yang dibenarkan. Dengan semua jenis rangkaian, kini membolehkan anda mengkonfigurasi tetapan untuk setiap jenis rangkaian secara berasingan. Inilah yang disebut sebagai Profil Pelbagai Firewall Aktif .

Sebilangan besar lebih suka memilih firewall Windows ditetapkan ke lalai dan melupakannya. Tetapan lalai cukup baik. Mereka yang ingin memperbaikinya boleh menguruskan firewall Windows dengan cara berikut:

1) Aplikasi Panel Kawalan Firewall Windows.

Ini adalah yang paling mudah dan cukup baik untuk tugas rutin.

Urus Windows Firewall

Ia paling mudah - dan paling tidak berkemampuan. Tetapi dengan itu, anda dapat menyelesaikan tugas rutin, seperti membiarkan program melaluinya atau menyekat semua sambungan masuk. Pautan Technet ini benar akan membantu anda memulakan.

2) Windows Firewall - Keselamatan Lanjutan.

Yang satu ini adalah konsol snap-in dan yang telah ditetapkan untuk Konsol Pengurusan Microsoft menawarkan kawalan yang lebih terperinci terhadap peraturan, pengecualian, dan profil. Anda juga boleh mengaksesnya melalui aplikasi panel Kawalan.

3) Utiliti Netsh

Utiliti Netsh , khususnya konteks Firewall dan Advfirewall, membolehkan anda membuat tetapan firewall dari tetingkap Prompt Perintah atau program batch.

4) Penyunting Objek Dasar Kumpulan

Ini menggabungkan snap-in Windows Firewall With Advanced Security di bawah:

Konfigurasi Komputer \ Tetapan Windows \ Tetapan Keselamatan \ Firewall Windows Dengan Keselamatan Lanjutan.

Sebagai tambahan, Windows Firewall dapat dikelola dengan sejumlah kebijakan, yang dapat ditemukan di:

Konfigurasi Komputer \ Templat Pentadbiran \ Rangkaian \ Sambungan Rangkaian \ Windows Firewall.

Secara kebetulan, hampir keseluruhan tetapan 0f lebih dari 3000 dapat dikonfigurasi melalui Group Policy Editor (gpedit.msc). Walau bagaimanapun, Dasar Keselamatan Kumpulan tidak termasuk dalam Windows Home Edition.

Anda juga boleh menguji Firewall anda menggunakan ujian Firewall dalam talian percuma ini.

Perisian percuma ini akan membantu anda menguruskan Windows Firewall dengan lebih baik :

  1. Kawalan Firewall Windows
  2. Pemberitahuan Firewall Windows
  3. Urus Windows Firewall.

Lihat catatan ini jika anda perlu membaiki firewall Windows.