Adobe Reader tidak berfungsi pada Windows 10

Sekiranya Adobe PDF Reader tidak berfungsi semasa membuka fail PDF di Windows 10 , siaran ini menunjukkan beberapa perkara yang boleh anda lakukan untuk menyelesaikan masalah Adobe Acrobat Reader DC yang berhenti berfungsi .

PDF (Portable Document Format) telah menjadi bahagian penting dalam bidang teknologi menjadikannya alat penting untuk menguruskan sebarang dokumen penting. Adobe Reader atau Acrobat adalah perisian aplikasi yang paling sering digunakan di Windows untuk melihat, membuat dan mengurus fail dalam Portable Document Format (PDF). Semasa pengguna menaik taraf komputer dari Windows 7 atau Windows 8 ke Windows 10, banyak yang menghadapi masalah membuka fail PDF dari sistem mereka yang menjalankan Windows 10. Anda mungkin pernah menemui contoh di mana; anda akhirnya tidak mendapat sambutan daripada Adobe Reader semasa anda cuba membuka fail PDF.

Adobe Acrobat Reader DC telah berhenti berfungsi

Adobe Reader tidak berfungsi pada Windows 10

Membuka fail PDF akan membawa anda ke ikon sibuk selama beberapa saat dan kemudian tidak melakukan apa-apa. Lebih pelik kerana Adobe Reader atau Acrobat tidak menunjukkan kod ralat atau maklumat ralat. Untuk menyelesaikan masalah, anda mungkin ingin membuat beberapa perubahan dalam tetapan, atau mungkin anda perlu memuat turun kemas kini Adobe Reader versi terbaru. Ada juga kemungkinan bahawa Adobe Reader atau Acrobat yang anda gunakan mungkin rosak yang boleh menghalang kelancaran pelaksanaan fungsi. Penyelesaian berikut akan memberi anda cara untuk memperbaiki masalah Adobe Acrobat Reader DC ini yang tidak lagi berfungsi .

1] Ubah tetapan dalam Adobe Reader

Buka Adobe Reader dan klik pada pilihan Edit yang terdapat pada menu.

Klik pada Pilihan di menu Edit.

Pilih Peningkatan Keselamatan di bawah 'Kategori' di tetingkap Pilihan baru.

Lumpuhkan "Mod yang Dilindungi pada permulaan" dengan mencentang kotak di bawah Perlindungan Kotak Pasir

Adobe Reader tidak berfungsi pada Windows 10

Periksa pilihan "Enable Enhanced Security" dan Tutup.

2] Membaiki Pemasangan Adobe Reader

Kadang-kadang pembaca Adobe dan sumbernya mungkin rosak yang akan mengganggu kelancaran perisian. Berikut adalah penyelesaian pantas untuk memperbaiki pembaca Adobe yang rosak

Buka Adobe Reader Atau Acrobat.

Klik pada butang Bantuan di menu.

Tekan Pembaikan Pemasangan Pembaca Adobe dan mulakan semula.

Sekiranya penyelesaian di atas tidak membantu anda menyelesaikan masalah, pastikan Windows 10 anda menjalankan Adobe Reader versi terbaru. Menjalankan Adobe Reader atau Acrobat yang sudah lapuk boleh menyebabkan konflik dengan sistem anda. Anda mungkin mahu memuat turun patch kemas kini terkini. Penyelesaian berikut akan membantu anda memeriksa kemas kini terkini

3] Muat turun patch kemas kini terkini

Buka Adobe Reader atau Acrobat.

Klik pada butang Bantuan di menu.

Tekan pilihan "Periksa Pembaruan" dari menu drop-down Bantuan.

Di kotak kemas kini, Klik muat turun untuk mempunyai versi baru dan mulakan semula.

4] Nyahpasang, dan pasang Adobe Reader baru

Nyahpasang sepenuhnya Adobe Acrobat Reader menggunakan penyahpasangnya dan kemudian muat turun dan pasang versi terbarunya. Anda boleh memuat turun dan menggunakan Uninstaller ini dari Adobe.

5] Tukar pembaca PDF Lalai

Di Windows 10, Microsoft Edge adalah pembaca PDF lalai dan juga penyemak imbas web lalai. Walaupun memudahkan penggunaan fail PDF tanpa rintangan memasang aplikasi pihak ketiga, ia sesuai sebagai pembaca PDF yang lebih asas. Anda mungkin telah menjadikan Adobe Reader atau Acrobat sebagai pembaca PDF lalai anda untuk pengalaman yang kaya dengan ciri. Tetapi kerana ini tidak berfungsi untuk anda, anda mungkin melihat beberapa Pembaca PDF percuma lain, dan menetapkannya sebagai pembaca PDF lalai anda di Windows 10 seperti berikut.

Klik kanan fail PDF.

Klik pada pilihan "Buka dengan" di menu.

Pilih pembaca PDF kegemaran anda dari senarai program.

Sekiranya anda tidak melihatnya, pilih Pilih aplikasi lain dan tetapkan program lalai.

Sekiranya penyelesaian di atas tidak membantu, maka berkemungkinan fail PDF mungkin rosak atau mungkin ada kesalahan oleh program semasa membuat fail PDF. Pastikan fail PDF yang anda lihat tidak rosak.