Resolusi Skrin Paparan berubah secara automatik

Ini adalah masalah umum yang banyak dilaporkan oleh pengguna Windows - 'Setiap kali saya memulakan atau log keluar dari komputer Windows saya, ia secara automatik menukar resolusi skrin ke yang berbeza dari yang default'. Masalahnya mungkin berlaku jika anda telah mengaktifkan Prestasi Lanjutan di Pengurus Peranti, dan sekarang walaupun setelah melumpuhkannya, masalahnya mungkin berlanjutan. Sekiranya masalah ini disebabkan oleh perisian yang dipasang, perisian tersebut harus dihapus untuk melihat apakah masalah ini dapat menyelesaikan masalah tersebut.

Pada Windows 10/8, anda biasanya menetapkan resolusi layar melalui Panel Kawalan, seperti yang ditunjukkan di bawah dalam gambar ini.

resolusi paparan skrin berubah secara automatik

Resolusi Skrin berubah secara automatik

Di Windows 7, anda terpaksa reboot untuk menerapkan semua perubahan pada resolusi layar paparan. Di Windows 10 / 8.1 / 8, anda tidak dipaksa untuk menghidupkan semula PC Windows anda. Tetapi jika tidak, perubahan tampilan mungkin tidak berlaku untuk semua item di layar, seperti misalnya Layar Mula. Oleh itu, jika anda menghadapi masalah setelah mengubah resolusi skrin, nyalakan semula komputer Windows anda dan lihat apakah masalah itu akan hilang.

Sekiranya anda mendapati bahawa resolusi skrin anda terus berubah secara automatik, selepas tidur atau selepas reboot, berikut adalah beberapa cadangan yang boleh anda cuba:

1] Pastikan Pemandu anda terkini. Khususnya, kemas kini pemacu Kad Grafik anda. Sekiranya perlu, nyahpasang dan pasang semula versi muat turun terbaru mereka. Hanya kerana anda telah menaik taraf sistem operasi anda ke Windows 10/8/7 tidak semestinya anda mempunyai pemacu yang paling terkini di komputer anda. Untuk memastikan anda mempunyai pemacu yang paling terkini, periksa nombor versi pemacu dan bandingkan dengan maklumat di laman web pemaju.

2] Lumpuhkan screen saver dan lihat apakah ia membantu.

3] Jalankan msconfig . Kemudian, pada Tab Boot, pastikan bahawa pilihan BaseVideo tidak dicentang. Mula semula.

resolusi paparan skrin berubah

4] Cuba ubah Tetapan Daya, untuk membolehkan Mode Tidur, ketika berkongsi media. Kemudian dari arahan arahan pentadbiran, jalankan arahan berikut:

 powercfg -h dihidupkan 

5] Cuba Penyelesai Masalah Kualiti Paparan Windows.

Harap sesuatu dapat membantu.

Pautan ini mungkin menarik minat anda:

  1. Laraskan Monitor anda untuk resolusi skrin yang lebih baik
  2. Tetapkan resolusi skrin yang berbeza untuk setiap akaun pengguna di Windows.
Resolusi Skrin berubah secara automatik