Komputer Windows perlahan kerana penggunaan CPU mscorsvw.exe yang tinggi

Artikel ini menerangkan mengapa kerana penggunaan CPU mscorsvw.exe yang tinggi , komputer Windows 10/8/7 mungkin berjalan perlahan & apa yang boleh anda lakukan mengenainya. Sekiranya anda membuka Pengurus Tugas dalam senario seperti itu, kini anda akan menemui proses yang disebut mscorsvw.exe yang mempunyai penggunaan CPU lebih dari 50%! Perkhidmatan ini sebenarnya digunakan oleh kerangka .NET untuk melakukan pra-penyusunan. Jadi, apakah proses mscorsvw.exe dan bagaimana menanganinya?

Komputer Windows perlahan kerana penggunaan CPU mscorsvw.exe yang tinggi

Punggung David Notario membuat pemerhatian berikut di blog MSDN Microsoft:

mscorsvw.exe mengemas kini perhimpunan .NET di latar belakang. Setelah selesai, ia akan hilang. Biasanya, setelah anda memasang .NET Redist, ia akan dilakukan dengan pemasangan prioriti tinggi dalam 5 hingga 10 minit dan kemudian akan menunggu sehingga komputer anda tidak aktif untuk memproses pemasangan dengan keutamaan rendah. Setelah melakukannya, ia akan ditutup dan anda tidak akan melihat mscorsvw.exe. Satu perkara penting adalah bahawa walaupun anda mungkin melihat penggunaan CPU 100%, penyusunan berlaku dalam proses dengan keutamaan rendah, jadi ia berusaha untuk tidak mencuri CPU untuk perkara lain yang sedang Anda lakukan. Setelah semuanya disusun, perhimpunan kini dapat berkongsi halaman melalui pelbagai proses dan permulaan yang hangat biasanya akan lebih cepat, jadi kami tidak membuang kitaran anda.

Penyebabnya ialah proses mscorsvw.exe mengumpul semula. Perhimpunan bersih di latar belakang. Oleh itu, prosesnya akan berhenti setelah beberapa saat dan kelajuan komputer anda akan kembali normal. Walaupun anda mahu, anda tidak boleh membunuh prosesnya dengan cara biasa.

Ini kerana, proses mscorsvw.exe adalah proses sistem, jadi apabila anda cuba menutupnya secara langsung menggunakan Task Manager, anda tidak akan dapat melakukannya! Anda harus sedikit mahir dengan CMD.

Sekiranya anda tidak mahu menunggu sehingga komputer anda dalam keadaan tidak aktif sehingga komputer dapat mula disusun, anda boleh melakukan perkara berikut:

  1. Navigasi ke "C: \ WINDOWS \ Microsoft.NET \ Framework \ v2.0.50727" dalam Windows Explorer.
  2. Klik Mula , ketik CMD dan jalankan sebagai pentadbir. Pada command prompt tentukan jalan di atas dan ketik ngen.exe executequeueditems. Perintah ini akan memproses semua kerja yang belum selesai. Setelah ini selesai, perkhidmatan akan ditutup, kerana ia tidak ada kaitan lagi.
  3. Mulakan semula komputer anda; sekarang anda akan melihat bahawa tidak akan ada proses mscorsvw.exe yang dijalankan di Task Manager.

Semoga ini dapat membantu!

Original text