Outlook tidak bertindak balas, berhenti berfungsi, membeku atau menggantung

Sekiranya anda mendapati bahawa Outlook anda telah berhenti berfungsi, tidak bertindak balas, atau membeku atau sering digantung pada Windows 10/8/7, maka catatan ini mencadangkan beberapa langkah penyelesaian masalah yang boleh anda cuba. Walaupun selalu merupakan idea yang baik untuk mengoptimumkan & mempercepat Outlook dari semasa ke semasa, anda mungkin menghadapi masalah ini.

Outlook tidak bertindak balas

1] Jalankan Microsoft Outlook dalam Safe Mode , tanpa tambahan. Untuk melakukan ini, buka kotak Jalankan dari Menu WinX, ketik pandangan / selamat dan tekan Enter. Sekiranya Outlook tidak memberi anda masalah, ada kemungkinan salah satu tambahannya menimbulkan masalah. Lihatlah tambahan Outlook yang anda pasang dan matikannya secara selektif, untuk mencari pelaku.

2] Lumpuhkan pecutan grafik perkakasan untuk Outlook dan lihat apakah ini membantu. Untuk melakukan ini, buka program Outlook> Fail> Pilihan> Mel> Tulis mesej> butang Pilihan Editor> Lanjutan.

Outlook telah berhenti berfungsi, tidak bertindak balas, membeku atau menggantung

Di bawah bahagian Paparan, tandakan kotak Lumpuhkan pecutan grafik perkakasan dan klik OK / Terapkan dan Keluar. Mulakan semula Outlook anda dan lihat. Sekiranya masalah itu hilang, mungkin masalahnya adalah dengan pemacu video anda. Kemas kini dan lihat.

Percepatan Perkakasan menggunakan perkakasan komputer untuk melakukan tugas dan fungsi tertentu lebih cepat daripada yang mungkin menggunakan perisian. Tetapi ini menimbulkan masalah bagi sesetengah orang. Oleh itu, mematikannya adalah satu perkara yang boleh anda cuba sekiranya anda menerima mesej Program yang tidak bertindak balas.

Satu perkara yang anda ingin ketahui ialah apabila anda mematikan Percepatan Perkakasan untuk Outlook, ia akan dimatikan untuk semua program Office.

3] Pada masa itu, Outlook anda mungkin sibuk menjalankan beberapa proses lain, seperti menyegerakkan e-mel anda, mengarkibkan item lama, dan lain-lain. Pada masa tersebut, Outlook mungkin bertindak balas dengan perlahan. Dalam situasi seperti itu, lebih baik membiarkan Outlook menyelesaikan tugasnya.

4] Jika anda mempunyai folder data Outlook yang besar , ini dapat menyebabkan pembekuan sementara kerana Outlook memerlukan masa untuk membuka setiap folder e-mel atau data. Fail data Outlook ini mungkin berupa fail folder peribadi (.pst) atau fail folder luar talian (.ost).

Tingkah laku yang diharapkan adalah seperti berikut, bergantung pada saiz fail data .pst atau .ost anda:

  • Hingga 5 GB : Pengalaman pengguna yang baik pada kebanyakan perkakasan.
  • 5 hingga 10 GB : Sekiranya anda mempunyai cakera keras yang cepat dan banyak RAM, pengalaman anda akan bertambah baik. Pada yang lain, anda mungkin mengalami jeda aplikasi sehingga pemacu bertindak balas.
  • 10 hingga 25 GB : Apabila fail .ost menyentuh angka ini, harap dijeda dengan kerap pada kebanyakan cakera keras.
  • 25 GB atau lebih besar : Jika fail .ost anda melebihi ukuran ini, jeda atau pembekuan mungkin diharapkan, terutamanya semasa anda memuat turun mesej e-mel baru atau menyegerakkan banyak suapan RSS.

Oleh itu, jika boleh, hapus e-mel yang tidak diingini untuk mengurangkan ukuran dan pastikan pengarkiban automatik item Outlook lama diaktifkan.

5] Ada satu perkara lagi yang boleh anda lakukan. Microsoft telah menyediakan Inbox Repair Tool serta Fix It, yang membolehkan anda memulihkan folder dan item dari Folder Peribadi atau fail .pst yang rosak. Ia bahkan dapat memulihkan item dari folder luar talian atau fail .ost. Alat Pemeriksaan Integriti OST akan membantu anda memperbaiki fail .ost yang rosak. Gunakan Inbox Repair Tool atau Scanpst.exe untuk memperbaiki & mengoptimumkan data Outlook anda.

6] Terdapat juga beberapa suis perintah yang dapat membantu anda menetapkan semula, memulihkan atau memperbaiki fungsi Outlook tertentu. Lihatlah catatan ini - Selesaikan masalah Microsoft Outlook, untuk mengetahui lebih lanjut mengenai perkara ini.

7] Gunakan Alat Penganalisis Konfigurasi Microsoft Office . Ia memberikan laporan terperinci mengenai program Office yang anda pasang dan menyoroti masalah yang diketahui.

8] Sekiranya anda menerima Outlook menghadapi masalah dan perlu menutup ralat, membersihkan Profil Outlook anda adalah pilihan yang dapat anda pertimbangkan.

9] Catatan ini akan menunjukkan kepada anda cara memperbaiki akaun Outlook jika Outlook anda tidak diselaraskan.

10] Lihat catatan ini diterima Tidak dapat memulakan Microsoft Outlook, Tidak dapat membuka mesej tetingkap Outlook.

Sekiranya tidak ada yang membantu, pilihan yang tinggal adalah membaiki program Office atau membuat profil Pengguna baru dan lihat.

Outlook telah berhenti berfungsi, tidak bertindak balas, membeku atau menggantung