Penyelesai Masalah Perkakasan dan Peranti tiada di Windows 10

Dalam catatan hari ini, kami akan menunjukkan kepada anda cara mengakses dan menjalankan pemecah masalah Perkakasan dan Peranti , yang nampaknya sudah tidak digunakan lagi dari Windows 10 . Secara teknikal, penyelesai masalah Perkakasan dan Perangkat belum dikeluarkan sepenuhnya dari sistem operasi Windows 10. Sebaliknya, ia telah "dikuburkan" atau disembunyikan di dalam Windows 10 v1809 atau lebih baru.

Sebabnya ialah, Microsoft setelah pertimbangan yang teliti mengenai pemerhatian melalui telemetri, menentukan pemecah masalah Perkakasan & Peranti mempunyai penggunaan harian terendah dan biasanya dijalankan bersama dengan penyelesai masalah lain, oleh itu ia tidak lagi diperlukan dan penyelesai masalah khusus harus digunakan sebagai gantinya .

Disenaraikan di bawah, adalah perkakasan utama dan yang paling biasa yang memerlukan penyelesai masalah:

  • Papan Kekunci.
  • Bluetooth.
  • Main balik video.
  • Audio.
  • Mesin pencetak.
  • Sambungan internet.
  • Bateri.

Walaupun begitu, orang-orang di seluruh forum dalam talian Windows telah bertanya di mana sebenarnya ketika itu dalam menyelesaikan masalah perkakasan tertentu.

Aduan pengguna Windows 10 yang biasa mengenai penyelesai masalah yang hilang ini diserlahkan di bawah.

Seorang pengguna mengadu:

Tanpa penyelesaian masalah pengesanan perkakasan, port SD CARD saya tidak berfungsi! Saya mesti selalu menjalankan mencari penyelesaian masalah perkakasan / peranti saya untuk dapat membuka port kad SD saya!

Pengguna lain mengadu:

Sebelum ini pemecah masalah Perkakasan / Peranti berguna apabila kunci kecerahan F2 dan F3 berhenti berfungsi buat sementara waktu. Jadi, adakah pilihan lain sekarang?

Penyelesai Masalah Perkakasan dan Peranti tiada

Untuk pengguna Windows 10 yang masih perlu menjalankan ini, alat yang nampaknya berguna, jangan putus asa, kerana ada kemungkinan cara untuk mengakses penyelesai masalah ini.

Anda harus menjalankan Penyelesai Masalah menggunakan baris arahan. Untuk menggunakan pemecah masalah, yang perlu anda lakukan hanyalah melancarkan command prompt, kemudian ketik atau salin dan tampal perintah di bawah dan tekan Enter

msdt.exe -id DeviceDiagnostic

Penyelesai Masalah Perkakasan dan Peranti tiada di Windows 10

Setelah pemecah masalah dipaparkan, anda kini boleh terus menjalankan alat seperti biasa.

Anda juga boleh memuat turun dan menggunakan perisian percuma FixWin yang berguna untuk membuka penyelesai masalah dengan satu klik.

Anda akan menemui butang di tab Penyelesai Masalah.

Itu sahaja, kawan!