Menu Mula Windows 10 rosak - Pangkalan Data Tile rosak

Menu Mula Windows 10 adalah pengalaman yang stabil, tetapi ada kalanya ia boleh merosakkan diri sendiri atas sebab tertentu dan menjadi rosak. Sekiranya ini pernah berlaku kepada anda pada masa lalu, maka jangan risau kerana kami sedia membantu. Sekarang, masalah ini sangat biasa di kalangan banyak pengguna Windows 10, dan bagi mereka yang tidak mahir, masalah ini menghentikan menu Mula berfungsi. Tidak ada jumlah mengklik tetikus atau kekunci b oard akan menyelesaikan masalahnya.

Sangat penting bagi pengguna untuk menyelesaikan masalah ini kerana menu Mula di Windows 10 diperlukan agar sistem operasi berfungsi dengan optimum. Ya, ada beberapa cara untuk mengelilingi harus menggunakan menu Mula, tetapi mereka cenderung menjadi penghalang daripada yang lain.

Kami juga memahami bahawa walaupun pengguna berjaya membuka menu Mula, kemampuan untuk mengklik aplikasi untuk melancarkannya tidak perlu. Oleh itu, seperti yang berlaku, beberapa rasuah telah terjadi, yang bermaksud, mungkin memerlukan beberapa minit untuk menyelesaikannya.

Menu Mula Windows 10 rosak

Sekiranya Menu Mula Windows 10 anda rosak & Penyelesai Masalah memunculkan Tile Database adalah mesej yang rosak, maka anda perlu menetapkan semula pangkalan data Tile. Panduan ini semestinya membantu dalam menyelesaikan sesuatu dengan betul. Ikuti cadangan kami dengan teliti:

  • Jalankan Penyelesai Masalah Menu Mula
  • Daftarkan Menu Mula Windows 10
  • Tetapkan semula folder Tile Database
  • Jalankan Alat DISM.

1] Jalankan Penyelesai Masalah Menu Mula

Perkara pertama yang harus dilakukan di sini sebelum semua yang lain adalah dengan menjalankan Pemecah Masalah Menu Mula untuk melihat apakah ia dapat menyelesaikan semua masalah. Untuk menyelesaikannya, anda perlu memuat turun alat. Setelah melakukannya, jalankan alat dan biarkan alat itu dilakukan sehingga pertandingan.

pangkalan data jubin menu permulaan windows 10 rosak

Ia menjadi menarik kerana, bagi sesetengah pengguna, penyelesai masalah tidak berfungsi sama sekali. Ini menunjukkan ralat yang menyatakan Tile Database rosak , jadi apa langkah seterusnya, kemudian? Mari kita lihat apakah kita boleh sampai ke akar masalah.

2] Pangkalan Data Tile rosak? Daftar semula Menu Mula Windows 10

Buka arahan PowerShell yang tinggi. Sekarang, setelah PowerShell dihidupkan dan dijalankan, kami sekarang ingin anda mengetik yang berikut kemudian selesaikan dengan menekan tombol Enter pada papan kekunci anda.

Dapatkan-AppXPackage -AllUsers | Foreach {Add-AppxPackage -DisableDevelopmentMode -Register "$ ($ _. InstallLocation) AppXManifest.xml"}

Selepas ini, tunggu sehingga skrip melakukan perkara itu kemudian periksa apakah menu Mula berfungsi lagi. Sekiranya tidak, ikuti langkah seterusnya untuk menyelesaikan kemungkinan masalah rasuah dari atas.

4] Tetapkan semula folder Pangkalan Data Tile

Nyalakan semula PC anda dan log masuk ke Akaun Pengguna lain di mana Menu Mula berfungsi dengan baik.

Navigasi ke lokasi folder berikut:

C: \ Users \\ AppData \ Local \ TileDataLayer

Salin fail TdlData.xml dan simpan ke pemacu lain.

Sekarang but semula dan log masuk ke Akaun Pengguna di mana Menu Mula rosak.

Navigasi ke lokasi folder berikut:

C: \ Users \\ AppData \ Local \ TileDataLayer

Tampal fail TdlData.xml yang disimpan di sini.

Seterusnya, arahkan ke lokasi ini:

% LocalAppData% \ Microsoft \ Windows \ Shell

Salin fail DefaultLayouts.xml dari 'akaun pengguna yang baik' ke Akaun Pengguna di mana Menu Mula rosak.

Lihat jika ini membantu.

3] Jalankan ALAT DISM

OK, untuk menyelesaikannya, perkara pertama yang perlu dilakukan ialah menekan kekunci Windows atau klik pada ikon Windows di bahagian kiri bawah skrin anda. Selepas itu, ketik CMD, dan ketika muncul dalam carian, klik kanan pada Command Prompt, kemudian pilih Run as Administrator .

Apabila Prompt Perintah habis, salin dan tampal yang berikut kemudian tekan butang Enter untuk menjalankan Alat DISM.

DISM.exe / Online / Cleanup-image / Restorehealth

Tunggu selesainya keseluruhannya, mulakan semula Komputer Windows 10 anda, kemudian periksa apakah menu Mula akhirnya berfungsi.

Bacaan berkaitan:

  1. Menu Mula tidak berfungsi atau tidak dibuka
  2. Menu Mula tidak bertindak balas? Mulakan semula StartMenuExperienceHost.exe.