Betulkan ralat ACPI.sys pada Windows 10

ACPI.sys adalah fail sistem operasi Windows yang dikaitkan dengan MSDN 2939. Pemacu ACPI Windows, Acpi.sys, adalah komponen peti masuk sistem operasi Windows. Tanggungjawab Acpi.sys merangkumi sokongan untuk pengurusan kuasa dan penghitungan peranti Plug and Play (PnP). Fail ini, jika rosak, diketahui menyebabkan ralat Skrin Biru. Sebab-sebab lain termasuk konflik seperti RAM, masalah Hard Disk, firmware yang tidak serasi, pemacu yang rosak atau jangkitan malware, dan lain-lain. Terdapat beberapa kemungkinan penyelesaian & penyelesaian untuk perkara yang sama yang akan kita lihat hari ini.

KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Terdapat ralat BSOD berikut yang berkaitan dengan fail ini:

  • PENGECUALIAN KMODE TIDAK DIKENDALIKAN.
  • KESALAHAN MUKA SURAT DI KAWASAN NONPAGED.
  • PENGECUALIAN THREAD SISTEM TIDAK DIKENDALIKAN.
  • IRQL TIDAK KURANG ATAU BERKUALITI.
  • INPAGE DATA KERNEL.
  • PENGECUALIAN PERKHIDMATAN SISTEM.

Ralat Skrin Biru ACPI.sys

Berikut adalah kemungkinan perbaikan untuk ralat Skrin Biru yang dicetuskan oleh ACPI.sys,

  1. Kemas kini atau Main semula Pemacu ACPI
  2. Gunakan Pemeriksa Fail Sistem
  3. Gunakan Pemulihan Sistem.

1] Kemas kini atau Kembalikan Pemacu ACPI

Anda perlu mengemas kini atau mengembalikan pemacu. Sekiranya anda baru sahaja mengemas kini pemacu ACPI, dan masalahnya bermula selepas itu, anda perlu mengembalikan pemacu. Sekiranya tidak, mungkin mengemas kini pemacu peranti ini ke versi terbarunya akan membantu.

Dari Menu WinX, buka Pengurus Peranti. Pilih pemacu ACPI.sys, dan buka Properties dengan klik kanan. Tukar seterusnya ke bahagian Pemandu. Rollback hanya tersedia jika kemas kini baru-baru ini. Sekiranya tidak, klik pada Update Driver, dan Windows secara automatik akan memeriksa masalahnya.

Sekiranya ini tidak membantu anda boleh menyalin fail pemacu sistem ACPI.sys dari folder System32 dari komputer lain yang baik yang menjalankan versi Windows OS yang sama dan meletakkannya di sistem anda yang bermasalah dan lihat apakah itu membantu.

2] Jalankan Pemeriksa Fail Sistem

Anda boleh menjalankan Pemeriksa Fail Sistem dan melihat apakah itu membantu anda.

sfc / scannow

Mulakan semula sistem anda setelah imbasan selesai.

Anda juga boleh menggunakan FixWin perisian percuma kami untuk menjalankan utiliti Pemeriksa Fail Sistem dengan satu klik.

3] Menggunakan Pemulihan Sistem

Anda boleh menjalankan operasi Pemulihan Sistem dengan melakukan boot ke Safe Mode atau Advanced Startup Options.

Sekiranya anda berada dalam Pilihan Permulaan Lanjutan, anda boleh memilih Pemulihan Sistem secara langsung dan meneruskan langkah-langkahnya. Sekiranya anda baru memasuki Mod Selamat, lancarkan sysdm.cpl menggunakan kotak Carian

Pilih tab yang dilabelkan sebagai Perlindungan Sistem dan kemudian pilih butang Pemulihan Sistem .

Sekarang akan membuka tetingkap baru di mana anda perlu memilih Titik Pemulihan Sistem yang anda inginkan . Setelah memilih Titik Pemulihan Sistem yang anda mahukan , ikuti arahan di skrin untuk menyelesaikan prosesnya.

Sekarang but semula komputer anda dan periksa sama ada kaedah ini dapat menyelesaikan masalah anda.

Semua yang terbaik!

Original text


KMODE_EXCEPTION_NOT_HANDLED