Windows 10 tidak dapat melihat komputer lain di rangkaian

Windows File Explorer telah disertakan dan dihantar dengan setiap generasi Sistem Operasi Windows dan telah melalui banyak perubahan. Penjelajah Fail yang disertakan dengan Windows 10 bukan hanya untuk melihat partisi cakera keras tempatan. Ini dapat digunakan untuk melihat-lihat fail dan folder di rangkaian lokal atau jauh. Ini menjadikan salah satu komponen terpenting bagi Windows untuk pengguna biasa dan juga pengguna kuasa.

penjelajah fail windows

Tidak dapat melihat komputer lain di rangkaian

Malangnya, sebilangan pengguna cenderung melaporkan bahawa Penjelajah Fail mengalami beberapa masalah semasa menyambung ke peranti lain di Rangkaian Tempatan. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa, Perkhidmatan Windows yang menyokong ciri ini mengalami masalah ketika mencetuskan. Nama perkhidmatan ini adalah fdPHost dan dipanggil sebagai Host Function Discovery Provider . Tidak boleh dikelirukan dengan perkhidmatan serupa yang disebut sebagai Function Discovery Provider yang mempunyai fungsi serupa.

Mengenai perkhidmatan ini, Microsoft menggambarkannya sebagai,

Perkhidmatan FDPHOST menjadi tuan rumah penyedia penemuan rangkaian Function Discovery (FD). Penyedia FD ini menyediakan perkhidmatan penemuan rangkaian untuk protokol Simple Services Discovery Protocol (SSDP) dan Web Services - Discovery (WS-D). Menghentikan atau mematikan perkhidmatan FDPHOST akan melumpuhkan penemuan rangkaian untuk protokol ini ketika menggunakan FD. Apabila perkhidmatan ini tidak tersedia, perkhidmatan rangkaian menggunakan FD dan bergantung pada protokol penemuan ini tidak akan dapat mencari peranti atau sumber rangkaian.

Penjelajah tidak dapat menyambung ke peranti lain di rangkaian tempatan

Pertama sekali, anda perlu meletakkan perkhidmatan ini di kolam perkhidmatan.

Tekan kombinasi butang WINKEY + R atau cari Perkhidmatan di kotak carian Cortana. Ini akan melancarkan tetingkap Perkhidmatan.

Windows 10 tidak dapat melihat komputer lain di rangkaian

Sekarang cari perkhidmatan bernama Host Function Discovery Provider.

Klik kanan padanya dan klik pada Properties.

Sekiranya perkhidmatan sudah berjalan, hentikannya.

Kemudian ubah Jenis Permulaan ke Automatik (Tertunda Mula) dan kemudian Mulakan perkhidmatan.

Klik pada Apply dan kemudian klik OK untuk menyimpan perubahan.

Nyalakan semula komputer agar perubahan berlaku.

Sekarang periksa sama ada masalah anda diselesaikan.

Penjelajah tidak dapat menyambung ke peranti lain di rangkaian tempatan