Windows tidak dapat melengkapkan format - kad SD, pemacu USB, cakera luaran

Sekiranya anda cuba memformat cakera keras luaran, kad SD, atau pemacu USB, tetapi mesej terima dan ralat Windows tidak dapat menyelesaikan formatnya , anda boleh mengikuti tutorial ini untuk menyelesaikan masalahnya. Anda mungkin menghadapi masalah ini apabila anda mengklik kanan pada pemacu di Windows Explorer dan memilih Format . Ini mungkin berlaku kerana format cakera yang salah atau jika sumbernya rosak.

Windows tidak dapat melengkapkan format

Windows tidak dapat melengkapkan format

Terdapat beberapa kaedah untuk menyelesaikan masalah ini. Sila baca senarai.

1] Pengurusan Cakera

Sekiranya pilihan "Format" berakhir dengan ralat, anda boleh mendapatkan bantuan Pengurusan Cakera. Buka Pengurusan Cakera melalui Menu WinX dan klik kanan pada cakera keras atau pemacu USB yang memberikan ralat dan pilih Format .

Windows tidak dapat melengkapkan format

Sekarang, anda perlu memilih pilihan afirmatif berkenaan dengan Sistem Fail, Ukuran Unit Peruntukan, dan lain-lain. Sekiranya tugas tersebut berjaya diselesaikan, anda akan dapat menggunakan cakera anda selepas itu.

2] Menggunakan Prompt Perintah

Penyelesaian ini mungkin berfungsi walaupun penyelesaian pertama gagal dilakukan. Anda boleh menggunakan Prompt Perintah untuk memformat cakera keras, kad SD, pemacu USB atau pemacu lain. Sebelum memulakan, anda harus mencatat huruf pemacu Pemacu yang ingin anda format. Setelah mencatatnya, buka Command Prompt dan jalankan arahan berikut-

format F: / fs: ntfs

Di sini "F" adalah huruf pemacu dan "ntfs" adalah sistem fail yang saya mahukan. Anda boleh mengganti huruf pemacu dan sistem fail mengikut kes anda. Untuk makluman anda, proses ini memerlukan banyak masa walaupun anda mempunyai pemacu USB 4 GB. Oleh itu, jangan tutup tingkap dalam keadaan apa pun. Jika tidak, pemacu anda mungkin rosak.

3] EaseUS Partition Master

EaseUS Partition Master adalah perisian pengurusan cakera yang berguna untuk Windows. Walaupun mempunyai versi premium, versi percuma akan melakukan tugas dengan baik.

Muat turun dan pasang perisian ini di komputer anda. Semasa pemasangan, ia mungkin meminta anda memasang beberapa perisian lain. Jangan tekan butang "Next" secara berterusan semasa pemasangan untuk menyekatnya.

Sekarang pastikan cakera yang ingin anda format dipasang dan kemudian klik kanan pada Disk yang dikehendaki dan pilih Format Partition .

Windows tidak dapat melengkapkan format

Sekarang, anda perlu memilih label Partition, Sistem fail, ukuran kluster, dll. Dan akhirnya tekan butang Apply .

Beritahu kami jika ada yang membantu anda di sini.

Baca berkaitan : Windows tidak dapat memformat pemacu ini. Tutup utiliti cakera atau program lain yang menggunakan pemacu ini.

Windows tidak dapat melengkapkan format