Windows Hello tidak terdapat pada peranti ini; Selesaikan masalah Windows Hello

Windows Hello adalah ciri dalam Windows 10 yang menggunakan biometrik, termasuk pengecaman wajah untuk cepat masuk ke PC anda. Anda boleh mengakses tetapannya melalui Menu WinX> Tetapan> Akaun> Pilihan log masuk. Sekiranya anda melihat Windows Hello tidak tersedia pada mesej peranti ini di sini, berikut adalah beberapa perkara yang mungkin ingin anda perhatikan.

Windows Hello tidak terdapat pada peranti ini

Windows Hello tidak terdapat pada peranti ini

Teliti keseluruhan senarai cadangan dan lihat mana yang mungkin berlaku dalam senario anda.

1] Pertama sekali, periksa sama ada peranti anda menyokong Windows Hello. Anda mungkin mencatatkan nama dan nombor model komputer riba anda dan mencari di laman web pengeluar untuk melihat apakah ia menyokong Windows Hello.

2] Jalankan Penyelesaian Masalah Perkakasan dan Peranti terbina dalam. Anda juga boleh menggunakan Alat Pembaikan Perisian Windows dan melihat apakah ia membantu.

3] Sekiranya Windows Hello tidak berfungsi untuk anda, anda perlu Log masuk ke peranti anda menggunakan kaedah lain, seperti PIN atau Kata Laluan dan kemudian hapus Windows Hello sebagai pilihan masuk. Lakukan dengan membuka Tetapan> Akaun> Pilihan log masuk dan klik pada pautan Hapus di bawah Cap Jari atau Pengecaman wajah.

Setelah melakukan ini, mulakan semula komputer anda dan kemudian sediakan Windows Hello atau Fingerprint Reader pada Windows 10 atau Surface device baru dan lihat apakah itu sesuai untuk anda sekarang.

4] Mungkin anda perlu mengemas kini pemacu peranti. Dari Menu WinX, buka Pengurus Peranti dan kemas kini pemacu peranti anda untuk:

  • Pemacu Windows Hello
  • Kamera Web
  • Pengimbas cap jari
  • Hadapan Kamera IR Microsoft
  • Surface Camera Windows Hello

Masalah Windows Hello

Anda mungkin tidak melihat semua pemacu pada peranti anda. Cari yang tersedia dan kemas kini - atau nyahpasang pemacu, mulakan semula PC anda dan kemudian klik pada S untuk perubahan perkakasan untuk membolehkan Windows memuat turun pemacu terkini untuk peranti anda.

5] Sekiranya anda menghadapi masalah ini dalam lingkungan perniagaan anda, anda dapat Menjalankan gpedit dan memastikan semua tetapan di sini diset ke Tidak Dikonfigurasi :

Konfigurasi komputer> Templat Pentadbiran> Komponen Windows> Biometrik.

Sumber Microsoft ini dapat memberi penerangan lebih mendalam mengenai perkara ini.

Harap sesuatu dapat membantu!

Catatan ini akan membantu anda sekiranya Windows Hello tidak mengenali Wajah atau Cap Jari anda.

Windows Hello tidak terdapat pada peranti ini