Cara Mengaktifkan atau Melumpuhkan Skrin Kunci Windows 10

The Lock Screen dalam Windows 10/8 adalah cukup baik untuk melihat, tetapi tidak diperlukan pada PC atau komputer riba. Tentu penggunaannya di Tablet, di mana pengguna mungkin ingin melihat pemberitahuan, tarikh atau waktu walaupun peranti mereka tidak aktif. Tetapi pada desktop, satu langkah lagi untuk melintas sebelum anda log masuk. Anda harus membuka Skrin Kunci dengan mengkliknya atau menekan Enter, yang merupakan usaha yang sia-sia.

Lumpuhkan Skrin Kunci Windows 10

Sekiranya anda tidak menyukai Skrin Kunci lalai, anda sentiasa boleh mengubahnya. Tetapi jika anda ingin mematikan sepenuhnya Skrin Kunci pada Windows 10/8, anda juga boleh melakukannya. Untuk melakukannya, Jalankan gpedit.msc untuk membuka Editor Dasar Kumpulan. Sekarang pergi ke tetapan berikut:

Konfigurasi Komputer> Templat Pentadbiran> Panel Kawalan> Pemperibadian.

Lumpuhkan Skrin Kunci Windows 10

Di panel sebelah kanan, klik dua kali pada Jangan paparkan skrin kunci untuk membuka kotak tetapannya.

Pilih Diaktifkan dan klik Terapkan / OK. Itu sahaja!

Tetapan dasar ini mengawal sama ada skrin kunci muncul untuk pengguna, pada Windows Server 2012, Windows 8 atau Windows RT. Sekiranya anda mengaktifkan tetapan dasar ini, pengguna yang tidak perlu menekan CTRL + ALT + DEL sebelum masuk akan melihat jubin yang mereka pilih setelah mengunci PC mereka. Sekiranya anda melumpuhkan atau tidak mengkonfigurasi tetapan dasar ini, pengguna yang tidak diharuskan menekan CTRL + ALT + DEL sebelum masuk akan melihat skrin kunci setelah mengunci PC mereka. Mereka mesti menutup skrin kunci menggunakan sentuhan, papan kekunci, atau dengan menyeretnya dengan tetikus.

Sekiranya anda mahu, anda juga boleh mematikan Skrin Kunci Windows 10/8 dengan mengedit Registry Editor . Untuk melakukannya, ketik regedit dalam carian dan tekan Enter untuk membukanya.

Navigasi ke kunci pendaftaran berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ PERISIAN \ Dasar \ Microsoft \ Windows \ Pemperibadian

Sekiranya anda tidak melihat Pemperibadian , anda perlu membuat Kunci baru dan menamakannya.

Sekarang di panel kanan, buat DWORD baru dan beri nama NoLockScreen .

Klik dua kali seterusnya pada NoLockScreen untuk menukar nilainya dari 0 hingga 1 .

Klik OK dan keluar dari Registry Editor.

Mulakan semula komputer Windows 10 anda.

Anda sekarang, TIDAK akan melihat Skrin Kunci, tetapi secara langsung akan melihat skrin masuk selepas skrin but.

Terdapat satu kaedah mudah untuk melakukannya! Gunakan Tweaker Windows Ultimate kami 4. Anda akan mendapat tetapan untuk Nonaktifkan Skrin Kunci di bawah Penyesuaian> UI Moden> Skrin Kunci.

Pergi ke sini jika anda ingin mengelakkan pengguna menukar gambar Skrin Kunci atau Skrin Mula di Windows 10.