Alat Migrasi Windows 7 hingga Windows 10

Setiap kali Microsoft mengakhiri sokongan ke OS, ia mendorong pengguna dan perusahaan untuk berpindah ke Windows versi terbaru. Perkara yang sama telah berlaku pada Windows 7 , dan lambat laun, semua orang perlu berpindah ke Windows 10 . Dalam catatan ini, kami mencadangkan beberapa alat rasmi, dan juga Windows 7 ke Windows 10 Migrasi Tools . yang dapat membantu anda mempermudah sesuatu.

Alat Migrasi Windows 7 Windows 10

Alat Migrasi Windows 7 hingga Windows 10

Migrasi bukan sekadar menyalin fail peribadi ke OS baru. Ini juga mengenai pemindahan aplikasi dan tetapan. Walaupun anda selalu dapat memasang OS baru, dan kemudian memulihkan semua data anda dari sandaran, ia berfungsi dengan baik apabila anda mempunyai sedikit komputer, dan secara teknikal anda pantas melakukan migrasi. Apabila anda mempunyai banyak komputer, dan terdapat banyak data, anda memerlukan alat migrasi profesional yang dapat menggunakan dan menguruskan proses secara automatik. Dalam catatan ini, kita akan melihat alat berikut:

  1. Toolkit Penyebaran Microsoft (MDT)
  2. SCCM
  3. Menggunakan Alat Pembuatan Media atau ISO
  4. PCMover
  5. Zinstall Migration Kit Pro
  6. ToDo PCTrans Windows 7 Migrasi
  7. Sandaran dan Pemulihan Windows.

Sebilangan alat ini percuma tetapi terhad. Dua alat ini adalah dari Microsoft dan memerlukan pentadbir IT untuk mengkonfigurasi semuanya dengan betul. Anda harus memilih, bergantung pada jumlah komputer dan kemahiran IT.

Saya ingat dulu ada program rasmi dari Microsoft - Windows Easy Transfer - yang digunakan oleh orang-orang untuk bermigrasi dari Windows XP ke Windows 7. Walaupun perisian masih tersedia, kami tidak pasti sejauh mana ia akan berfungsi pada Windows 10.

1] Microsoft Deployment Toolkit (MDT)

Alat Penyebaran Microsoft Percuma

Ini adalah alat rasmi dan percuma dari Microsoft yang dapat membantu Enterprise mengganti komputer Windows 7 dengan komputer Windows 10. Ia menangkap keadaan pengguna, tetapan rangkaian, data kumpulan, dan sebagainya. Semua fail kemudian disimpan ke dalam fail sandaran termampat USMT.MIG. Pada komputer baru, Windows 10 dipasang, aplikasi ditambahkan, dan kemudian semuanya dipulihkan menggunakan sandaran USMT. MDT berguna untuk menyebarkan gambar tipis dan menyesuaikannya dengan urutan tugas yang melakukan pengangkatan berat.

2] SCCM untuk berpindah dari Windows 7 ke Windows 10

Alat Migrasi Windows 7 Windows 10

SCCM adalah rangkaian pengurusan perisian oleh Microsoft. Syarikat yang sudah menggunakannya boleh menggunakannya untuk migrasi. Ia dapat digunakan untuk peningkatan di tempat, atau pemasangan wipe-and-reload dipilih. Namun, ini adalah alat berbayar, dan hanya jika anda adalah syarikat besar yang memindahkan semua komputer anda, anda tidak memerlukannya. Kelebihan dengan SCCM adalah memberikan kawalan yang baik terhadap segala sesuatu dan berfungsi dengan Direktori Aktif.

3] Menggunakan Alat Pembuatan Media atau ISO

Menggunakan Alat Pembuatan Media atau ISO

Kaedah lama untuk pengguna di mana mereka boleh menggunakan Media Creation Tool atau ISO untuk menaik taraf dari Windows 7 ke Windows 10. Proses peningkatan menawarkan pilihan yang jelas di mana anda boleh memilih untuk menyimpan fail dan data peribadi. Oleh kerana Windows 7 hingga Windows 10 adalah perubahan yang ketara, struktur folder untuk fail peribadi akan berubah.

3] PCMover

PCmover Migrasikan Windows 7 Windows 10

PCmover menawarkan versi percuma perisian mereka untuk semua pengguna Windows 7 yang berencana untuk bermigrasi ke Windows 10. Versi PCMover Express adalah gratis, dan menyediakan untuk Memindahkan Fail, Data, dan Tetapan, dan Memindahkan Profil Pengguna. Microsoft, Intel, dan semua pengeluar PC utama mengesyorkan perisian PCMover. Pelbagai mod ditawarkan. Ia termasuk

  • Piawai
  • Akaun pengguna, fail, dan tetapan tetapi tidak ada Aplikasi
  • Pemindahan fail sahaja
  • Atau pilih mengikut pilihan anda.

5] Zinstall Migration Kit Pro

Zinstall Windows 7 Migrasi

Zinstall Migration Kit Pro adalah alat pihak ketiga berbayar yang merupakan perisian hebat yang dapat melakukan migrasi Windows 7 ke Windows 10 dengan pelbagai cara. Bukan hanya dapat memindahkan antara dua mesin fizikal, tetapi anda juga dapat memilih untuk berpindah dari cakera keras luaran, pemacu SSD, peningkatan di tempat, tanpa sambungan rangkaian, visualisasi, pemindahan selektif, dan pemindahan ke persekitaran Windows yang berbasis Apple Mac (Bootcamp, Parallels).

Semasa pemindahan, anda dapat memilih antara Program Migrasi, Tetapan, dan profil Pengguna atau Tetapan Migrasi dan profil Pengguna sahaja atau Tetapan Migrasi dan profil Pengguna hanya dengan pilihan OverWrite.

6] Migrasi Windows 7 ToDo PCTrans

Todo PCTrans Windows 7 Migrasi

Sekiranya anda mencari sesuatu yang mudah, dan yang menawarkan antara muka yang lebih baik, EaseUS Todo PCTrans adalah pilihan yang sangat baik. Ia menawarkan versi berbayar dan percuma dan berfungsi dengan komputer di rangkaian yang sama. Semasa proses penyediaan, anda dapat memilih fail yang ingin anda pindahkan, dan untuk aplikasi, ia dapat mencadangkan apakah itu akan berfungsi di komputer. Pemindahan data dan aplikasi berlaku dalam masa nyata. Anda harus memasang perisian pada kedua mesin.

Oleh kerana tidak ada pilihan untuk memindahkan fail melalui Gambar, anda perlu memastikan komputer sasaran sentiasa siap.

7] Sandaran dan Pemulihan Windows

Alat Pemulihan Sandaran Windows 7 Windows 10

Windows 7 dan Windows 10 Menawarkan ciri Sandaran dan Pemulihan yang sama. Ciri penting ini membolehkan anda membuat gambar pemacu utama. Anda boleh memulihkan fail dari sandaran yang dibuat di komputer lain yang menjalankan Windows Vista atau Windows 7 di Windows 10.

Semasa membuat sandaran, pastikan untuk membuat gambar sistem, dan kemudian ikuti langkah-langkah di wizard. Semasa memulihkan, gunakan Imej yang sama tetapi kali ini di Windows 10. Namun, hanya sesuai untuk memulihkan fail. Dan bukan aplikasi.

Ini adalah beberapa alat canggih yang dapat membantu anda menaik taraf dari Windows 7 ke Windows 10 bersama dengan fail, tetapan peribadi, aplikasi yang serasi dan sebagainya. Oleh kerana semuanya automatik, anda boleh menggunakan semula penyediaan berulang kali untuk beberapa komputer.