Peranti berhenti bertindak balas atau terputus

Sekiranya anda cuba memindahkan fail dari telefon ke PC atau sebaliknya dan anda melihat mesej Peranti berhenti bertindak balas atau terputus secara berterusan, berikut adalah beberapa penyelesaian penyelesaian masalah yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah anda. Mesej ralat ini muncul terutamanya ketika pengguna cuba menyalin banyak fail bersama atau melakukan banyak tugas pada masa itu dengan telefon atau kad SD atau pemacu USB.

Peranti berhenti bertindak balas atau terputus

Peranti berhenti bertindak balas atau terputus

1] Sambungkan semula peranti

Ini adalah penyelesaian asas dan berkesan untuk masalah ini. Sekiranya peranti sibuk melakukan sesuatu di latar belakang dan anda cuba menyalin fail atau melakukan perkara lain, telefon anda mungkin menjadi perlahan. Oleh itu, penyambungan semula dapat menyelesaikan masalah ini.

2] Lakukan satu tugas pada satu masa

Sekiranya anda terus mendapat masalah yang sama, anda harus mengurangkan tugas anda. Sebagai contoh, jangan cuba menghapus fail ketika tetingkap "transfer" sedang berjalan. Begitu juga, jangan cuba menggunakan telefon semasa anda menyalin fail dari satu peranti ke peranti lain.

Sekiranya kedua-dua penyelesaian ini tidak sesuai untuk anda dan masalahnya masih ada, anda boleh mencuba yang berikut.

3] Sahkan kabel / port USB

Kadang-kadang port USB, serta kabel, boleh menimbulkan masalah. Oleh itu, adalah idea yang baik untuk memeriksanya pada sistem lain sebelum mencuba perkara lain. Pasang USB lain ke port yang sama, dan periksa sama ada ia berfungsi atau tidak. Seterusnya, gunakan kabel USB yang sama untuk menyambung ke peranti lain dan periksa sama ada ia berfungsi atau tidak. Sekiranya anda menemui masalah dalam kedua-dua kes tersebut, anda tahu bahawa kesalahan terletak pada kabel / port.

4] Nyahpasang dan pasang semula pengawal USB

Sekiranya terdapat masalah dalaman dengan pengawal USB, anda juga dapat melihat mesej ini. Oleh itu, anda mungkin ingin mempertimbangkan untuk menyahpasang pengawal USB dan kemudian memasangnya semula. Untuk melakukannya, buka Pengurus Peranti , dan arahkan ke pengawal Bas Serial Universal . Luaskan menu, dan cari peranti USB semasa yang menimbulkan masalah. Klik kanan padanya, dan pilih Nyahpasang Peranti .

Anda akan melihat tetingkap pop timbul di mana anda perlu memilih pilihan Nyahpasang . Seterusnya, cabut palam peranti, mulakan semula komputer anda dan pasangkan peranti. Sekiranya ia menunjukkan arahan pemasangan, ikuti dan pasang pengawal sekali lagi.

5] Gunakan Penyelesai Masalah Perkakasan dan Peranti

Cuba gunakan Penyelesai Masalah Perkakasan dan Peranti. Di Windows 10, tekan Win + I untuk membuka panel Tetapan Windows dan arahkan ke Kemas kini & Keselamatan > Selesaikan Masalah . Di sebelah kanan anda, anda harus memilih Perkakasan dan Peranti . Klik pada pilihan ini dan kemudian klik pada butang Jalankan penyelesai masalah .

Anda juga boleh menjalankan Penyelesai Masalah USB dan melihat apakah itu membantu.

Semua yang terbaik!