Aktifkan, Lumpuhkan Log Masuk Selamat Ctrl Alt Del pada Windows 10

Salah satu cara untuk menambahkan satu lagi lapisan keselamatan ke komputer Windows anda adalah dengan mengaktifkan log masuk selamat . Dengan mengaktifkan log masuk yang selamat, pengguna diminta untuk menekan Ctrl + Alt + Del sebelum mereka dapat memasukkan bukti kelayakan mereka dan log masuk.

Log masuk selamat - Ctrl + Alt + Del

Log masuk selamat menawarkan urutan penekanan tombol yang tidak dapat dipintas oleh aplikasi apa pun. Apabila Log Masuk Selamat diaktifkan, tidak ada program jahat lain yang dapat memintas nama pengguna dan kata laluan semasa anda memasukkannya. ( CATATAN : Sila baca komen di bawah).

Menekan Ctrl + Alt + Del memastikan skrin log masuk Windows yang sahih muncul. Untuk mengaktifkan log masuk selamat, buka Jalankan , ketik Kendalikan Kata Laluan Pengguna2 atau netplwiz dan tekan Enter untuk membuka kotak Properti Akaun Pengguna.

selamat-logon-2

Buka tab Lanjutan, dan di bahagian Log masuk selamat, klik untuk membersihkan kotak Memerlukan pengguna untuk menekan Ctrl + Alt + Delete jika anda ingin mematikan urutan CTRL + ALT + DELETE. Klik Guna / OK> Keluar.

Pada masa seterusnya untuk log masuk, anda akan melihat skrin kunci Windows 8 anda dengan paparan berikut di sudut kiri atas.

skrin ctrl-alt-del-lock

Menekan Ctrl + Alt + Del akan membolehkan anda memasukkan kata laluan log masuk Windows anda.

Baca : Cara memaparkan maklumat mengenai log masuk sebelumnya di Windows.

Lumpuhkan CTRL + ALT + DELETE menggunakan Dasar Kumpulan

Sekiranya anda mahu, anda juga boleh menguatkuasakan polisi ini, dengan menggunakan Dasar Keselamatan Tempatan . Untuk melakukannya, Jalankan secpol.msc dan tekan Enter.

lumpuhkan Log masuk Selamat

Di panel kiri, pilih Dasar Tempatan> Pilihan Keselamatan. Sekarang di panel kanan, klik dua kali pada Log masuk interaktif: Tidak memerlukan CTRL + ALT + DEL .

Tetapan keselamatan ini menentukan sama ada menekan CTRL + ALT + DEL diperlukan sebelum pengguna dapat log masuk. Sekiranya dasar ini diaktifkan pada komputer, pengguna tidak perlu menekan CTRL + ALT + DEL untuk log masuk. Tidak perlu menekan CTRL + ALT + DEL membuat pengguna rentan terhadap serangan yang cuba memintas kata laluan pengguna. Memerlukan CTRL + ALT + DEL sebelum pengguna log masuk memastikan pengguna berkomunikasi melalui jalan yang dipercayai semasa memasukkan kata laluan mereka. Sekiranya dasar ini dilumpuhkan , mana-mana pengguna diminta untuk menekan CTRL + ALT + DEL sebelum log masuk ke Windows.

Lumpuhkan CTRL + ALT + DELETE menggunakan Dasar Kumpulan

Aktifkan atau Nonaktifkan kebijakan sesuai keperluan anda, klik Terapkan / OK dan Keluar.

Secara lalai, dasar ini diaktifkan pada komputer domain Windows 8/10, dan dilumpuhkan pada Windows 7 atau lebih awal. Dasar ini diaktifkan secara lalai pada komputer yang berdiri sendiri.

Lumpuhkan Log masuk Selamat menggunakan Registry

Buka Editor Registry dan arahkan ke kunci berikut:

HKEY_LOCAL_MACHINE \ SOFTWARE \ Microsoft \ Windows NT \ CurrentVersion \ Winlogon

Di panel kanan, klik kanan pada DisableCAD dan klik Modify.

  • Untuk Melumpuhkan Log masuk Selamat, taip 1.
  • Untuk Mengaktifkan Log Masuk Selamat, taip 0.

Microsoft juga telah mengeluarkan Fix It yang memungkinkan anda dengan mudah mengaktifkan atau menonaktifkan urutan Ctrl + Alt + Del untuk pembalakan. Lebih lanjut mengenai perkara ini di sini, tajuk ini mengaktifkan atau mematikan keperluan CTRL + ALT + DELETE untuk log masuk.