Gamepad USB tidak dikenali atau berfungsi di Windows 10

Anda pemain permainan yang lebih suka menggunakan gamepad dan bukannya papan kekunci dan tetikus. Walaupun itu ganjil untuk gamer PC Windows 10, kita semua menyukai apa yang kita suka. Kini, tiba masanya gamepad anda tidak lagi berfungsi, dan anda tertanya-tanya apa yang sedang berlaku. Sekiranya gamepad atau joystick USB anda tidak dikenali di Windows 10, kami mempunyai beberapa pembaikan yang harus menyelesaikan masalahnya sekali dan untuk semua. Anda mungkin perlu mengemas kini Pemacu, Menyesuaikan tetapan pengurusan kuasa dan menyingkirkan beberapa peranti plug-n-play.

Gamepad tidak dikenali

Ini adalah masalah di mana gamepad tidak dikenali oleh Windows 10. Anda telah menjalankan Pemecah Masalah Perkakasan, menghidupkan semula komputer, namun masalahnya masih berlanjutan. Jadi, apakah langkah seterusnya? Baiklah, kita akan membincangkan beberapa cara untuk mengatasi masalah ini.

Kemas kini pemacu

Gamepad tidak dikenali

Sering kali, masalah dengan perkakasan yang serasi dengan Windows 10 berpunca daripada pemacu. Kemas kini yang mudah dan masalahnya diperbaiki. Anda perlu memuat turun pemacu terkini dari laman web pengeluar.

Sekiranya anda menggunakan gamepad yang menyokong Windows 10 kemas kini pemacu ke versi terbarunya.

Sekiranya anda menggunakan gamepad lama yang tidak menyokong sepenuhnya Windows 10, anda mungkin perlu menjalankan pemacu dalam mod keserasian Windows 7 atau Windows 8. Untuk melakukan ini, muat turun pemacu permainan, lebih baik yang terbaru, dan klik kanan pada fail persediaan, dan kemudian pilih Properties dari menu.

Di tetingkap baru yang muncul, cari tab keserasian, kemudian klik pada "Jalankan program ini dalam mod keserasian." Dari menu lungsur turun, pilih Windows 7 atau Windows 8, dan selepas itu, selesaikan pemasangan dan mulakan semula komputer.

Laraskan tetapan pengurusan kuasa

Gamepad tidak dikenali

Gamepad anda yang tidak dikenali dapat diperbaiki dengan penyesuaian mudah tetapan pengurusan kuasa di Windows 10.

Tekan ke bawah pada Windows Key + X untuk membuka menu WinX, kemudian pilih Device Manager dari senarai. Dari sini, luaskan pilihan yang mengatakan pengawal Bas Serial Universal, kemudian klik kanan pada USB Root Hub dan pilih Properties.

Langkah seterusnya adalah memilih Pengurusan Daya, kemudian kosongkan semua kotak centang di bawah "Benarkan komputer mematikan peranti ini untuk menjimatkan kuasa."

Mulakan semula komputer Windows 10 dan cuba gunakan gamepad anda sekali lagi.

Singkirkan beberapa peranti plug-n-play

Ada kemungkinan jumlah peranti yang dipasangkan ke komputer anda menyebabkan masalah, jadi apa yang perlu anda lakukan ialah dengan membuangnya atau yang tidak anda gunakan.

Mari kita hadapi, jika komputer mempunyai port yang mencukupi, kami akan memasukkan banyak perkara ke dalam komputer dan tidak akan mengeluarkannya walaupun tidak digunakan.

Sebahagian besarnya, petua ini harus berjaya. Namun, sekiranya mereka gagal bekerja, maka kaedah terbaik untuk terus maju adalah mendapatkan gamepad baru.

Bacaan berkaitan : Peranti USB Tidak Dikenali.

Gamepad tidak dikenali