Hidupkan dan Aktifkan Pemulihan Sistem di Windows 10

Pemulihan Sistem berbeza dengan Sandaran Sistem. Ini menangkap program pemastautin, tetapannya, dan Windows Registry sebagai gambar dan menyandarkan beberapa perkara yang diperlukan untuk membina semula pemacu sistem ke titik - jika anda memilih untuk kembali. Secara lalai, Pemulihan Sistem diaktifkan pada semua sistem operasi Windows, termasuk Windows 10. Tetapi sebilangan pengguna yang menaik taraf komputer mereka ke Windows 10 melaporkan bahawa ciri Pemulihan Sistem mereka dimatikan.

Semasa anda cuba menjalankan Pemulihan Sistem, anda mungkin melihat mesej:

Anda mesti mengaktifkan perlindungan sistem pada pemacu ini

Oleh itu, adalah mustahak semua pengguna memeriksa sama ada Pemulihan Sistem diaktifkan pada sistem mereka dan jika tidak menghidupkannya. Catatan ini akan menunjukkan kepada anda cara menghidupkan dan mengaktifkan Pemulihan Sistem di Windows 10.

Hidupkan Pemulihan Sistem di Windows 10

Hidupkan Pemulihan Sistem di Windows 10

Untuk memeriksa sama ada Pemulihan Sistem anda telah dilumpuhkan atau tidak, ketik Panel Kawalan dalam Mula Cari dan tekan Enter untuk membukanya. Klik pada Sistem untuk membuka applet Sistem Panel Kawalan.

Di panel kiri, anda akan melihat Perlindungan sistem . Klik padanya untuk membuka System Properties. Di bawah tab Perlindungan Sistem, anda akan melihat Tetapan Perlindungan .

Pastikan Perlindungan diatur ke 'Hidup' untuk pemacu Sistem.

Sekiranya tidak, pilih Pemacu Sistem atau Pemacu C dan tekan butang Konfigurasi . Kotak berikut akan dibuka.

pemulihan sistem dilumpuhkan

Pilih Hidupkan perlindungan sistem dan klik Terapkan.

Itu sahaja! Anda akan mengaktifkan Pemulihan Sistem pada Windows 10/8/7.

Setelah melakukan ini, anda ingin membuat titik pemulihan sistem dengan segera. Lakukan itu dan periksa sama ada ia telah dibuat.

Hidupkan Perlindungan Sistem berwarna kelabu atau hilang

Sekiranya pilihan Hidupkan Perlindungan Sistem berwarna kelabu atau hilang pada komputer Windows anda, mungkin Pemulihan Sistem dilumpuhkan oleh pentadbir sistem anda.

Anda juga boleh menggunakan cmdlet Enable-ComputerRestore . Ia menghidupkan ciri Pemulihan Sistem. Oleh itu, jalankan arahan berikut di tetingkap PowerShell yang tinggi:

PS C: \> Aktifkan-ComputerRestore -Drive "C: \"

Perintah ini membolehkan Pemulihan Sistem pada pemacu C: komputer tempatan.

Sekiranya Pemulihan Sistem tidak berfungsi dan titik pemulihan sistem tidak dibuat, anda mungkin mahu membuka kotak Jalankan dari menu WinX, ketik perkhidmatan. msc untuk membuka Pengurus Perkhidmatan dan memastikan bahawa Volume Shadow Copy & Task Scheduler & Microsoft Software Shadow Copy Provider Service Berjalan dan ditetapkan ke Automatik.

pemulihan sistem dilumpuhkan