Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan

Microsoft Outlook adalah pelanggan e-mel yang hebat yang membolehkan pengguna menggunakan pelbagai akaun e-mel dari satu tetingkap. Namun, sebilangan orang sering mendapat kesalahan semasa menambahkan akaun Gmail. Sekiranya Microsoft Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail dan terus meminta kata laluan setiap kali anda cuba menambahkan akaun Gmail baru, anda tidak sendirian. Masalah ini juga berlaku dengan akaun yang sudah ditambahkan. Berikut adalah beberapa cadangan yang dapat membantu anda menyelesaikan masalah ini.

Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan

Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail

Sebab utama mengapa ia berlaku ialah anda cuba menambahkan akaun Gmail yang membolehkan pengesahan dua langkah. Aplikasi Windows Mail dapat memberikan permintaan log masuk Gmail yang sebenarnya, tetapi Outlook tidak melakukannya. Sebaliknya, ia menunjukkan tetingkap asli di mana anda mesti memasukkan nama pengguna dan kata laluan sekali.

Untuk menyelesaikan masalah ini, anda perlu mengaktifkan IMAP dan menggunakan Kata Laluan Aplikasi untuk log masuk. Walaupun IMAP harus diaktifkan secara lalai, anda masih harus memeriksa tetapannya. Buka akaun Gmail anda, klik pada ikon roda gigi tetapan yang terlihat di sudut kanan atas, dan pilih Tetapan . Tukar ke tab Pemajuan dan POP / IMAP . Pastikan item Aktifkan IMAP dipilih, dan statusnya IMAP diaktifkan .

Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan-2

Sekarang, anda perlu membuat kata laluan aplikasi . Kata Laluan Aplikasi adalah kata laluan sekali pakai yang anda gunakan dan bukannya mengesahkan diri anda dengan pengesahan dua langkah. Untuk melakukan ini, buka akaun Gmail anda> klik pada gambar profil anda> klik pada Akaun Saya .

Seterusnya, pergi ke Log masuk & keselamatan . Tatal ke bawah dan cari kata laluan Apl .

Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan-2

Selepas itu, anda perlu memasukkan kata laluan akaun Gmail anda sekali lagi. Setelah itu, anda boleh memilih aplikasi dan peranti dari menu lungsur. Selepas itu tekan butang GENERATE .

Anda akan segera menemui kata laluan di skrin anda. Gunakan kata laluan 16 digit itu di Outlook dan bukannya kata laluan akaun biasa.

Anda tidak seharusnya melihat sebarang kesalahan selepas itu. Sekarang anda perlu melakukan dua langkah ini berulang kali untuk setiap akaun Gmail yang ingin anda tambahkan sekiranya anda mendapat kesalahan seperti itu.

PS : MungkinTepatnya betul dalam komen di bawah: Anda perlu mengaktifkan "Aplikasi Tidak Selamat Dibolehkan" pada akaun Google anda untuk menggunakannya dengan Outlook.

Baca berkaitan : Cara menyediakan Microsoft Outlook untuk Gmail.

Outlook tidak dapat menyambung ke Gmail, terus meminta kata laluan